Proč právě SKINNY? zobrazit více
Dárkové poukazy
Špičková kvalita surovin Chceš přeci to nejlepší
Potřebujete poradit ? Napište nám online na Facebook
Skinny - Dostaň se do formy s námi a měj skvělou postavu - skinny.cz
Logo
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Zastavte přejídání jednou pro vždy
06.12.2020

Zastavte přejídání jednou pro vždy

Pro jednu skupinu lidí je něco jako "přejíst se" naprosto normální a relativně běžná věc. Každý z nás se určitě několikrát za svůj dosavadní život přejedl na slavnostní večeři či oslavě. Jenže pak je to druhá strana mince – záchvatovité přejídání. A to jsou mnohem hlubší a temnější vody, než klasické přejedení z dobrého jídla.

Záchvatovité přejídání je jednou z forem poruchy přijmu potravy. Není to nic, co by během týdne ustalo a nikdy se nevrátilo. Vrací se to, bohužel. A bohužel v nejhorších fázích, se prodlevy mezi jednotlivými záchvaty zkracují a člověk se přejídá častěji a častěji. Čímkoliv, kdykoliv, v jakémkoliv množství, až do bolestí a křečí.

Záchvatovité přejídání je charakterizováno konzumací velkého množství jídla ve velice krátkém časovém okně. Jí se, i když dotyčný nemá hlad a jí i to, po čem by běžně nesáhnul. Výsledkem toho jsou nekončící výčitky, bolest a křeče v žaludku, nenávistné myšlenky a pocity k sobě samým, pocity selhání z pedepsaného plánu a zdravotní obtíže.

 

Jak poznat, že trpím tímto onemocněním?

  • Snědením obrovského množství jídla po krátký čas
  • Hltání jídla, konzumace jídla, které běžně nejíme
  • I přes bolesti a nechuť dál jíme
  • Schovávání jídla a použitých obalů
  • Pocity úzkosti, stresu, nenávisti
  • Bez pocitu nasycení
  • Opakované záchvaty

 

Co způsobuje záchvatovité přejídání?

Jedním z faktorů je dědičnost. Dědičná je zvýšená citlivost k dopaminu. Hormonu, který je odpovědný za pocity odměny, slasti a radosti. Dále pohlaví - častější výskyt onemocnění je patrný u žen, než u mužů. Zkreslené vnímání sebe samého, emoční trauma, stresové události, ostatní psychiatrická onemocnění (například deprese, fobie, post-traumatická porucha,..) nebo nekontrolovatelně vzrůstající tělesná hmotnost.

 

Zdravotní rizika

Přejídání je velice nezdravé a není to něco, co bychom měli přehlížet, s tím, že se to samo vyřeší. Bohužel nevyřeší. Onemocnění je úzce spojené s obezitou, protože během záchvatů konzumujete obrovské množství nadbytečných kalorií, které se velice snadno ukládají. Obezita sama o sobě zvyšuje riziko kardiovaskulárních chorob, cévní mozkové příhody nebo riziko diabetu.

Dalšími riziky je syndrom dráždivého tračníku, u žen potíže s otěhotněním, zvýšeným rizikem rakoviny nebo problémy se socializací a kontakty s dalšími lidmi.

 

Tipy, jak zastavit záchvatovité přejídání

1) Pracujte na své mysli. Jako první bod je důležité rozpoznat, jestli máte v danou chvíli doopravdy fyzický hlad, nebo vás jen trápí chutě a nemáte zrovna do čeho píchnout. Jestli vyhodnotíte situaci, že doopravdy hlad nemáte, v takovou chvíli je vhodné zaměstnat hlavu i tělo a začít na něčem pracovat.

Vyzkoušejte procházku, cvičení, mediaci s dlouhým dýcháním, na které se musíte soustředit. Uvědomte si, že jídlo nám v tu danou chvíli nepomůže, pouze na pár minut zapomenete na problémy, a to nic nevyřeší. Jste více než jídlo, a jste více než tělo. Jste bytost s celou řadou silných stránek, které přesahují něco takového jako je kobliha. Začnete na sobě pracovat, vzdělávejte se dál, poznávejte, učte se.

2) Plánujte jídlo dopředu. Jídlo si plánujte dopředu a ujistěte se, že jíte dostatek a nejíte málo. Zapomeňte na nějakou dobu na veškeré diety, restrikce a omezování. Pro vás je v tuto chvíli nejnutnější se uzdravit a najít v jídle balance.

Jeden z největších problémů je, že lidé mají ve svém jídelníčku nedostatek bílkovin. Bílkoviny mají vysoký sytící schopnost, a když ve svém jídle budete dbát na jejich dostatek, sníží se tak riziko, že vás přepadnou nechtěné chutě.

3) Začněte se na jídlo soustředit. Všichni to známe, jedna rychlá bageta po cestě do práce, rychlý sandwich v autě, když sedíme v koloně nebo lehké uzobávání během přípravy jídla. Kolikrát něco jíme, kdy ani nepostřehneme, že vlastně jíme. A nepostřehne to zejména naše tělo. Naše střeva nemají, kdy se vlastně připravit na to, že budeme jíst, žaludeční šťávy nemají šanci se připravit na potravu, a až poté, co jídlo sníme, si uvědomíme, že máme stále hlad. Nebo po celém dni, kdy jsme pořádně nic nesnědli, večer nás přepadnou neuvěřitelné chutě. A tak se snažíme vykompenzovat celý den. Výsledkem toho sníme dvakrát tolik než bychom normálně snědli.

Chyba. Během dne si udělejte na jídlo dostatek času. V klidu si k němu sedněte, odložte veškeré telefony, sociální sítě a jídlo vnímejte. Uvidíte, že budete mnohem více zasyceni, než kdybyste připravené jídlo bezmyšlenkovitě zhltli.

4) Nebojte se jídel v restauraci. Jídlo z restaurací neberte jako vybočení z režimu, jako nezdravé jídlo nebo prasárnu.

To, že si nějakým způsobem jídlo plánujete, zapisujte a chystáte, neznamená, že se musíte restauracím vyhýbat obloukem. Volte vždy jednoduchá jídla, kdy nejvíce víte, co obsahují. Například brambory či rýži s plátkem kuřecího masa a zeleninovou oblohou. Nic složitého a přitom velice jednoduché a výživné jídlo.

5) Trpělivost růže přináší. Záchvatovité přejídání není nic, co by odeznělo během týdne jako chřipka. Bohužel to vyžaduje mnohem delší čas na uzdravení, proto neházejte flintu do žita, když se během vaší cesty ještě jednou, dvakrát přejíte. Důležité je, že se intervaly mezi jednotlivými záchvaty prodlužují. To je ta správná cesta k úspěchu. Uvidíte, že se jednotlivé intervaly budou více a více prodlužovat, až se přestanete přejídat úplně.

6) S tím souvisí i jeden základní bod – najít spouštěče přejídání. U každého to je něco jiného. Musíte sami zjistit, co vás nutí mít v jídle takovou útěchu, co vás nutí sahat v takové situaci po takovém nadbytečném množství.

K tomu by i perfektně mohl posloužit vedení deníky, kdy si zpětně můžete číst, ve kterých situacích k záchvatu docházelo nejčastěji, a díky tomu na tom pracovat. Určitě není ani na škodu, se s tím někomu svěřit a navštívit psychologa. Věřte, že to rozhodně není žádná ostuda!

Velice úspěšnou metodou se jeví kognitivně behaviorální terapie, která se zaměřuje na analýzu toho, jak negativní myšlenky a pocity ovlivňují naše stravovací návyky a vnímání sebe samých nebo interpersonální psychoterapie, která se zaměřuje na myšlenku, že přejídání je způsobem, jakým se lidé vyrovnávají s osobními problémy, které dosavad nevyřešili.

7) Dbejte na dostatečný spánek. Je prokázáno, že nedostatek spánku vede k tendenci přijímat větší množství kalorií, nepravidelnému stravování a nutkavému přejídání. Dodržujte proto spánkový režim 7-8 hodin denně.

 

Co si z článku odnést?

Porucha přijmu potravy není nic, co bychom měli brát na lehkou váhu, a doufat, že to samo zmizí. Nezmizí – celý průběh se může postupně zhoršovat, až se dostaneme do začarovaného kruhu. Je proto vhodné rozpoznat první náznaky, co nejdříve a začít na nich pracovat. Záchvatovité přejídání má negativní dopady nejen na naši fyzickou stránku, ale zejména na tu psychickou, na naši hmotnost, sebevědomí, socializaci a zejména vztah k sobě samým.

Nebojte se říct si o pomoc, nebojte se s problémem svěřit svým nejbližším a začít to řešit.

 

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Odběr novinek a akcí

Naše produkty jsou zaměřeny na ženy i muže. Zákazníci si našli velkou oblibu v našich produktech díky špičkovému složení surovin, které dávají smysl a pomůžou Vám na vaší cestě k vysněné postavě. Našim cílem je, aby si každý z Vás našel čas a vlastní cestu ke svému osobnímu úspěchu.

   Telefon: +420 774 258 991

   E-mail: info@skinny.cz

                          

Produkty

Collagen

Spalovače

Zdraví a regenerace

Proteiny, které chutnají

Výhodná balení

Kompletní nabídka

 

(c) 2021 SKINNY.cz s.r.o., VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA