Máme nové balení ! zobrazit více
Dárkové poukazy
Špičková kvalita surovin Chceš přeci to nejlepší
Potřebujete poradit ? Napište nám online na Facebook
Skinny - Dostaň se do formy s námi a měj úžasnou postavu - skinny.cz
Logo
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Není kalorie jako kalorie

Není kalorie jako kalorie

Každodenní fyzická námaha, stresy, povinnosti, úkoly a shony. Všechno to jsou aktivity, které naše tělo stojí energii. Kalorie. Abychom byli schopni tohle všechno na denní bázi zvládat, abychom ráno co ráno vstávali s vidinou dalších plných diářů, musíme tělu tu energii dodávat. Pomocí jídla a zejména pomocí kvalitního jídla.

 

A každé jídlo, které přijímáme, obsahuje nějaké kalorii, tedy energii pro naše tělo. Tuto energii zaznamenáváme pomocí kilojoulů (kJ), neboli kilokalorií (kcal.) Jedna kalorie se rovná 4,18 kJ. 

Lidé, kteří se začínají pohybovat v tomto světě makroživin, nebo se v tom již pohybují delší dobu, můžeme rozdělit na dva tábory. Jeden, který tvrdí, že kalorie je pouze kalorie a je tudíž jedno z jakých zdrojů jej čerpáme, hlavně pokud se vejdeme do určitého kalorického přijmu vzhledem k našemu cíli. A pak je tu druhý tábor, který si stojí za názorem, že nejde jen o to, soustředit se čistě jen na splnění nějakého cílového kalorického množství, ale jde především o tom, z čeho kalorie čerpáme a z jakých druhů je volíme.

Kde je pravda? Pravda je někde uprostřed a od každého názoru bychom si měli něco vzít.

Z prvního tábora je dobré pochopit myšlenku psanou mezi řádky. Ano kalorie je stále kalorie, je to energie, kterou přijímáme. Tady je důležitá ta psychická stránka věci. Nebát se si cokoliv dopřát, neomezovat se v rozmanitosti potravin, a jednoduše si tu sladkou neřest občas započítat do kalorického přijmu pro ten den a uchlácholit tak chuťové buňky a především psychiku. Věřte, že to bude mít stokrát pozitivnější účinek si to dát, než si něco zakazovat, a následně se tím přejíst.

Druhý tábor má naopak pravdu v tom, že pro správnou  regeneraci a celkové fungování našeho organismu má vliv i jaké potraviny do našeho jídelníčku volíme. Ačkoliv se může zdát, že volit sladké druhy pečiva a meníčka z fastfoodů po celý den jen proto, že se nám to energeticky hodí do našeho kalorického příjmu, může být na první pohled snové, ale našemu tělu to nic vlastně nedá.

Veškeré zpracované potraviny se sálodlouhým složením s názvy, které neumíme ani vyslovit, neposlouží tolik našemu zdraví jako potraviny nezpracované, základní, v co nejpřirozenější podobě.
Na takové potraviny je naše tělo od pradávna zvyklé, to mu dělá dobře, je v něm zachováno největší množství minerálních látek, vitamínů a živin, čímž se právě uměle zpracované potraviny pyšnit nemohou.

 

 

Co je kalorie a kde ji nalezneme?

Hned na začátku bychom si měli říci, co to ta kalorie vlastně je. Jedná se o energetickou hodnotu, kterou obsahuje každá potravina, kterou sníme. Je to energie, kterou využíváme na naše trávení a vstřebávání živin, pro základní potřeby našeho těla, které označujeme tzv. bazálním metabolismem, dále pro svalovou činnost nebo termoregulaci.

Každá potravina má 3 základní makroživiny – sacharidy, bílkoviny a tuky, které v kaloriích počítáme.

Bílkoviny a sacharidy mají 4 kcal na 1g a tuky 9 kcal na 1g, tedy ty jsou i energeticky náročnější. Každá jednotlivá makroživina má svoji specifickou funkci. Sacharidy slouží jako zdroj energie, bílkoviny chrání naši svalovou tkáň a tuky například zajišťují přenos některých vitamínů.

Na sacharidy je bohatá rýže, brambory, batáty, těstoviny či pečivo. Bílkoviny získáme z masa, vajec, ryb nebo mléčných výrobcích. Na tuky jsou bohaté oříšky, rostlinné oleje nebo avokádo.

 

Záleží i na cíli, který si stanovíme

Každý, kdo se rozhodne na sobě pracovat, a začít se zdravým životním stylem a s cílem zbavit se přebytečných kil nebo naopak budovat svalovou hmotu, by měl mít alespoň základní podvědomí o živinách a kaloriích a nebo mít u sebe někoho, kdo mu pomůže se správným nastavením příjmu zohledňující jeho cíl a zdravotní stav.

Měli byste mít na paměti, že nikdy byste se svým energetickým příjmem neměli klesnout pod hodnoty bazálního metabolismu. Jeho hodnoty si můžete spočítat pomocí vzorce Harrise-Benedicta.

 

BMR u žen

BMR = 655,0955 + (9,5634 × váha v kg) + (1,8496 × výška v cm) − (4,6756 × věk v letech) kcal/den

BMR u mužů

BMR = 66,473 + (13,7516 × váha v kg) + (5,0033 × výška v cm) − (6,755 × věk v letech) kcal/den

 

K výsledku se pak zohledňuje váš cíl a fyzická aktivita. Nikdo neříká, že musíte být od rána do večera otrokem kuchyňské váhy a započítat každé sousto, které projde vašimi ústy, ale zejména začátečníci si tak udělají reálnou představu jaká porce je pro ně adekvátní a naučí se pracovat s jídlem.

Věřte, že to není žádná složitá věda a množství dostanete velice rychle do oka a získáte přehled, kolik si toho tak můžete dovolit sníst.

 

Kde si zaznamenávat kalorie?

Díky dnešní pokrokovější době můžete energetický příjem a potažmo i výdej sledovat pomocí aplikací, než započítávat ručně každou potravinu zvlášť.

K přehledu energetického příjmu slouží nejvíce známá česká stránka www.kaloricketabulky.cz, kde naleznete rozsáhlou škálu všech potravin včetně energetických hodnot. Trochu více přesnější k zapisování potravin slouží aplikace www.myfitnesspal.com, kterou naleznete v anglickém jazyce.

Je o něco přehlednější, její databáze je bohatší na jídla a ve většině případů i prověřována o pravdivosti údajů.

 

Špatné & zdravé kalorie?

Častokrát můžeme na internetu naleznout označení jako "dobré a špatné kalorie". Nic takového ale neexistuje. Takové pojmenování vzniklo mylnou domněnkou, že po určitých druzích potravin nechtěně přibíráme. Na pranýři se nejvíce objevuje pečivo a přílohy, jakožto zástupci těch špatných kalorií, které mohou za obezitu.

Ti, co toto označení používají, už ale neberou v potaz důležitý fakt, že to, zda-li budeme přibírat na váze či nikoliv, nemůže specifická potravina, ale celkový energetický příjem za den, který v tomto případě bude vyšší než váš výdej.

Tudíž, jestli vaším cílem bude shození několika přebytečných kil a budete jíst pestře, kvalitně a s přiměřeným množstvím pečiva či dalších příloh, ale zachováte rovnici příjem < výdej, zaručeně budete shazovat.

 

Hrozba tzv. tekutých kalorií

Ať už si kalorie počítáte či nikoli, velká spousta lidí zapomíná na takzvané ,,tekuté kalorie.“ Co si pod tím představit? Všechna ta kafíčka, cappucínka, caffé latté se zmrzlinou, alkohol, sladké limonády, či i takový klasický protein.

Bohužel i tyto nápoje obsahují kalorie, a většinou jsou na ně opravdu bohaté. S velkou pravděpodobností nás ale dostatečně nezasytí, ba naopak mohou vyvolat větší chutě a je tedy nutné s nimi v našem celkovém kalorickém přijmu také počítat. Je proto lepší se je snažit omezit a raději si kalorie zachovat na opravdové vyvážené pevné jídlo, na které si uděláme čas a v klidu si jej vychutnáme.

 

Pro hubnutí je důležitý kalorický deficit. Jak si zvýšit energetický výdej?

Kalorie nepálíme jen při sportu a zvýšené fyzické aktivitě. Naše tělo spaluje už samotným dýcháním, mrkáním nebo žvýkáním. Čím více se ale hýbeme a čím více máme svalů, o to více naše tělo spaluje a potřebuje více energie, kterou mu díky jídlu dodáváme.

Nemusíte hned v posilovně trhat rekordy, ne nadarmo se říká, že chůze je člověku nepřirozenějším pohybem. Napomáhá snižovat krevní tlak, podle jedné rozsáhlé studie bylo zjištěno, že díky pravidelnou rychlejší chůzí snižujeme riziko srdečních onemocnění, snižuje deprese a v neposlední řadě, jak již bylo řečeno – zvyšuje energetický výdej, který nám může během redukce váhy přijít vhod.

Dělejte sport, který vás baví, naplňuje, a u kterého se cítíte dobře. Jestli zvolíte druh cvičení, který vám není tolik příjemný, ale děláte ho jen proto, že je zrovna moderní a hodně se o něm mluví, a nebo ho dělá vaše přítelkyně, je pravděpodobné, že u něj dlouho nevydržíte a zbytečně si jej zošklivíte.

Závěrem můžeme říct, že je určitě vhodné mít alespoň základní přehled, co se týče stravy, základních makroživin a kalorií a nejíst jen tak halabala, co nám zrovna přijde pod ruku.

Mimo těchto znalostí a orientací se pouze na čísla, ale nezapomínejte číst složení. Co daná potravina všechno obsahuje, jaké jsou tam přidané látky, konzervanty či alergenní suroviny.

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Odběr novinek a akcí

Naše produkty jsou převážně zaměřeny na ženy, ale i muži si našli velkou oblibu v našich produktech díky špičkovému složení surovin, které dávají smysl a pomůžou Vám na vaší cestě k vysněné postavě. Našim cílem je, aby si každý z Vás našel čas a vlastní cestu ke svému osobnímu úspěchu.

   Telefon: +420 774 258 991

   E-mail: info@skinny.cz

                          

Produkty

Spalovače

Aminokyseliny

Proteiny, které chutnají

Výhodná balení

Kompletní nabídka

 

 
(c) 2019 SKINNY.cz s.r.o., VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA