Proč právě SKINNY? zobrazit více
Dárkové poukazy
Špičková kvalita surovin Chceš přeci to nejlepší
Potřebujete poradit ? Napište nám online na Facebook
Skinny - Dostaň se do formy s námi a měj skvělou postavu - skinny.cz
MÁME PRO TEBE SKVĚLOU MÁJOVOU SLEVIČKU NA VŠE!! ZADEJ V KOŠÍKU SLEVOVÝ KÓD: majovka 🥰
Logo
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Low carb nebo low fat diety? A funguje vůbec něco dlouhodobě?
01.02.2022

Low carb nebo low fat diety? A funguje vůbec něco dlouhodobě?

V současné době plné nových výživových trendů, které vznikají skoro tak rychle jako zanikají, je občas těžké s těmito trendy držet krok. V oblasti výživy člověka dnes existuje opravdu obrovské množství různých stravovacích režimů a diet, které nám jsou každý den nabízeny. Jsou pro nás ale tyto dietní režimy, které omezují některé živiny (nebo skupiny potravin), přínosné a dají se udržet dlouhodobě? Má smysl je dodržovat? Na tyto otázky naleznete odpovědi v tomto článku. Článek vysvětluje, jak diety fungují a také zmiňuje některá jejich rizika.

Většina z nás už určitě slyšela nebo i vyzkoušela nějakou dietu, která je založená na omezování některé makroživiny – buď tuků nebo sacharidů. Mnozí z těch, kteří diety vyzkoušeli, se možná i brzy vrátili ke svému tradičnímu způsobu stravovaní, a to hned z několika různých důvodů. Měli při dietě hlad, nedocházelo u nich ke snižování hmotnosti – nebo když se jim podařilo zhubnout, tak po nějaké době kila nabrali zpět a možná i ve větším množství, než měli předtím, nebo byli často unavení a podráždění a nedokázali se soustředit na práci – to všechno jsou příznaky špatně zvoleného způsobu stravování. 

 

„Low carb“ neboli nízkosacharidové diety

Sacharidy pochází zejména z rostlinných zdrojů, konzumujeme je jako polysacharidy nebo cukry a jsou významným zdrojem energie. Nízkosacharidové diety se všechny zaměřují na omezení příjmu celkových sacharidů pod hodnoty, které jsou obecně doporučovány. Doporučovaný denní příjem sacharidů by měl být 45 – 65 % z celkového energetického příjmu. 

Obsah sacharidů ve stravě je definován takto:

  1. velmi nízký < 10 % sacharidů nebo 20 – 50 g/den 
  2. nízký < 26 % sacharidů nebo méně než 130 g/den
  3. střední 26 % - 44 %
  4. vysoký 45 % a více

Nízkosacharidové diety jsou založeny na hypotéze, že při sníženém příjmu sacharidů dochází k nižší tvorbě inzulinu, který v tukové tkáni zvyšuje tvorbu tuků a tím dosáhneme úbytku hmotnosti. Tomuto přístupu říkáme model sacharidů a inzulinu. Inzulin je hormon, který udržuje normální hladinu glukózy v krvi. Usnadňuje totiž absorpci glukózy do buněk, reguluje metabolismus sacharidů, lipidů a bílkovin a podporuje růst a dělení buněk. Inzulin je vyplavován trvale, nezávisle na příjmu potravy. Po jídle však dochází k vyplavení většího množství inzulinu. Hlavní látkou zvyšující sekreci inzulinu je monosacharid glukóza.  

Při dodržování nízkosacharidové diety zvyšujeme příjem tuků a bílkovin ze stravy, abychom vyrovnali snížený příjem sacharidů. Je prokázáno, že lidé, kteří dodržují diety s nízkým obsahem sacharidů dosahují rychlejšího váhového úbytku v prvních 6-12 měsících diety než při ostatních dietních postupech. Rychlejší úbytek hmotnosti vysvětluje jedna z hypotéz, podle které tuky a bílkoviny navozují větší sytost. Tento účinek snižuje hlad a celkový příjem potravy a tím vede ke kalorickému deficitu. Jiná hypotéza také říká, že nízkosacharidové diety mohou způsobit větší metabolické spalování než diety vysokosacharidové. Avšak tyto teorie dodnes zůstávají velmi diskutabilní.

Rizika nízkosacharidových diet mohou být vysoký příjem lipidů a negativní vliv na kardiovaskulární systém. Nízkosacharidové diety jsou většinou založeny na vysokém příjmu tuků, a to vede ke zvýšené hladině LDL cholesterolu v krvi, což má za následek zvýšené riziko výskytu kardiovaskulárního onemocnění. Navíc u velmi nízkosacharidových diet, které předepisují příjem energie z tuků alespoň ze 70 % (ketodieta) se můžeme také setkat s nežádoucími vedlejšími účinky, jako je zácpa, zápach z úst, slabost, bolesti hlavy. Vzhledem k všem těmto negativním účinkům na metabolismus a trávící trakt by tento typ diety neměl být doporučován, anebo by měl být brán ojediněle jako krátkodobý nástroj k hubnutí – rozhodně by to neměl být náš dlouhodobý způsob stravování. 

Lze říct, že z krátkodobého hlediska mají nízkosacharidové diety určitou výhodu z důvodu rychlejšího hubnutí. Z dlouhodobého hlediska může mít podobný efekt na úbytek hmotnosti jako nízkosacharidové diety i jiný poměr makroživin spojený s kalorickým omezením (snížením energetického příjmu).

 

„Low fat“ neboli nízkotučné diety

Tuky mohou být živočišného i rostlinného původu a jsou významnou součástí každodenní stravy. Dnes víme, že celkový příjem tuků je podstatně méně důležitý než kvalita tuků z hlediska vlivu na obezitu a nástup a progresi chronických onemocnění spojených s konzumací tuků. 

Dieta, která omezuje tuky, je nejběžnější strategií pro hubnutí a bylo na ní založeno několik stravovacích plánů. 

Diety s nízkým obsahem tuku jsou zaměřeny na redukci denního příjmu kalorií z tuků z několika důvodů. Jeden z nich je to, že je 1 g tuků obsahuje více než dvojnásobek kalorií než 1 g sacharidů nebo bílkovin (9 kcal/g proti 4 kcal/g). Tak by se mohlo zdát, že snížený příjem tuků ze stravy by teoreticky mohl mít velký vliv na celkový kalorický příjem. 

Redukce hmotnosti při dodržování diet s omezením tuků je způsobena zejména následkem snížení energetického příjmu. 

 

Rizika

V důsledku výrazného omezení tuků může u nízkotučných diet docházet ke zdravotním komplikacím. Může dojít k depresím a nedostatku vitaminů. Vitaminy A, D, E a K jsou rozpustné v tucích, což znamená, že je tělo ukládá v tukové tkáni a játrech. Tyto vitaminy jsou nezbytné pro zdraví pokožky, kostí a kardiovaskulárního systému a pro jejich správné vstřebávání je potřebný tuk z potravy. Dále může u nízkotučných diet docházet k nedostatku esenciálních mastných kyselin řady n-3 a n-6 a mononenasycených mastných kyselin nacházejících se v extra panenském olivovém oleji, olivách, avokádu, kokosovém oleji a semenech. Esenciální mastné kyseliny jsou mastné kyseliny, které si tělo neumí samo vyrobit, a proto je nutné je přijímat z potravy – mají například vliv na zdraví naší pokožky, tvoří se z nich jiné velice důležité látky (tzv. eikosanoidy) a podílí se na výstavbě nervových tkání. 

 

Závěr

Nízkosacharidové a nízkotučné diety jsou v redukci hmotnosti z dlouhodobějšího hlediska víceméně stejně účinné. Je to z toho důvodu, že váhový úbytek při dodržování těchto diet je dán celkovou energetickou bilancí, kdy výdej energie převyšuje její příjem. 

ALE - Diety, které ve velké míře omezují sacharidy nebo tuky by však neměly být doporučovány a dodržovány po dlouhou dobu. Dlouhodobé dodržování extrémních diet má totiž velká rizika, která jsou zmíněna výše. 

Klíčem k dlouhodobě udržitelnému váhovému úbytku, a hlavně ke zdravému tělu i mysli nejsou všelijaké diety, které zakazují určité skupiny potravin nebo omezují některé živiny. Je to promyšlená strava bohatá na kvalitní komplexní sacharidy z cereálií a luštěnin, dále ovoce a zeleninu, plnohodnotné bílkoviny a zdravé tuky. 

Nejúčinnější je pestrá a vyvážená strava, která nás baví a spolu s našimi oblíbenými fyzickými aktivitami nás posouvá dál v naší cestě za lepším já!

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Chcete slevu na svoji objednávku?
Napište nám svůj e-mail a my Vám obratem zašleme slevový kód. :)

Naše produkty jsou zaměřeny na ženy i muže. Zákazníci si našli velkou oblibu v našich produktech díky špičkovému složení surovin, které dávají smysl a pomůžou Vám na vaší cestě k vysněné postavě. Našim cílem je, aby si každý z Vás našel čas a vlastní cestu ke svému osobnímu úspěchu.

   Telefon: +420 774 258 991

   E-mail: info@skinny.cz

                          

Produkty

Collagen

Spalovače

Zdraví a regenerace

Proteiny, které chutnají

Výhodná balení

Kompletní nabídka

 

(c) 2022 SKINNY.cz s.r.o., VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA