Proč právě SKINNY? zobrazit více
Dárkové poukazy
Špičková kvalita surovin Chceš přeci to nejlepší
Potřebujete poradit ? Napište nám online na Facebook
Skinny - Dostaň se do formy s námi a měj úžasnou postavu - skinny.cz
Logo
0 ks
za 0,00 Kč
Nákupní košík je prázdný
Potřebujete poradit? Neváhejte nás kontaktovat.
  1. Úvod
  2. Blog
  3. Jaké vitamíny se zvláště přes zimu opravdu vyplatí?
04.01.2021

Jaké vitamíny se zvláště přes zimu opravdu vyplatí?

Hlavním úkolem našeho imunitního systému je bránit tělo před viry a bakteriemi. Ty způsobují nemoci a stojí za chřipkami a nachlazeními, které nás v podzimním období, sužují. Už víme, jakou funkci v našem těle mají jednotlivé makroživiny. Sacharidy jsou dávkou energie pro mozek, bílkoviny podporují imunitní systém a tuky napomáhají vstřebávání vitamínů rozpustných v tucích.

Nesmíme ale opomíjet vitamíny jako takové. S příchodem podzimu a sychravého počasí je příjem vitamínů snad dvakrát tolik důležitější, než obvykle. Období chřipek, viróz, podzimních nachlazení a zvýšené riziko nákaz zejména v tomhle období, nenechává nikoho z nás klidnými, a snažíme se hledat způsoby, jak co nejvíce a efektivně podpořit náš imunitní systém.

 

Proč jsme na zimu tolik náchylní?

Jednou z příčin je, že se více zdržujeme v uzavřených prostorách, kde je díky topení sušší ovzduší, a kde se i lépe daří virům. Suché ovzduší, které je i venku v mrazu, nedělá dobře naší nosní sliznici, která se v mrazu méně prokrvuje a suchem víc vysušuje, a o to více jsme náchylnější k různým respiračním onemocněním.
  

Tvrzení "čím více, tím lépe", ne vždy je na místě.

I když jsou vitamíny a minerální látky v tento čas pro nás více, než důležité, ani s nimi bychom to neměli příliš přehánět, a i jejich nadbytek pro nás může být nežádoucí. Doporučené denní dávky vitamínů a minerálních látek by se zajisté měly dodržovat.

Nejvíce propagovaným vitamínem do podzimních a zimních nečasů je vitamín C. Každý z nás ví, že jeho zdrojem jsou zejména citrusové plody. Mimo nich vás možná ale překvapí, že ho nalezneme i v plodech jako je rakytník, černý rybíz, šípky, paprika nebo překvapivě brambory! Nejvíce vitamínu C z brambor získáme, jestliže je budeme připravovat ve slupce a páře.

,,Céčko“ mimo jiné získáme i z mléčné fermentované zelenina. Například takové kysané zelí, jak známo nechybělo už ani na středověkých námořních lodích, aby námořníky chránilo před kurdějemi způsobenými nedostatkem vitamínu C. Pozdější vědecké poznatky dospěly k tomu, že nejen díky „céčku“ je kysané zelí zdatnou obranou před všemožnými chorobami.

Vitamín C je opravdu silným antioxidantem pro naše tělo, je potřebný pro tvorbu kolagenu, karnitinu a pro sportovce snižuje výskyt zánět horních cest dýchacích. Denně bychom ho měli přijmout v dávce 95-110 mg na den, pokud se budeme bavit o běžnou populaci.

Nedostatek vitamínu C se projevuje zvýšenou únavou, zhoršenou regenerací nebo poruchou imunitního systému.

 

Dalšími pomocníky do zimního počasí je zajisté vitamín D, selen a zinek.

Vitamín D je známý především díky sluníčku, ze kterého ho čerpáme. Bohužel zima nám sluneční svit nedopřává, a tak jeho zdroje musíme hledat jinde. Hlavní zdroje vitamínu D hledejte zejména v mořských rybích, játrech nebo rybím oleji. Menší množství pak nalezneme ve vejcích či mléce. Jeho doporučená denní dávka je 20 µg. Udržování optimální dávky vitamínu D je důležitý pro pevnost kostní tkáně, imunitní funkci, svalové funkce nebo jako prevence chronických onemocnění.

Rakytník se v poslední době pyšní vyšší a vyšší oblibě. A není divu. Vitamín C obsažený v rakytníku podporuje vitalitu, posiluje náš imunitní systém a zvyšuje odolnost organismu. Vyzkoušet ho můžete například formou sirupu.

 

Jak připravovat jídlo tak, aby ztrácelo co nejméně živin?

Z technologických úprav je pro zachování živin a minerálních látek dušení, grilování nebo příprava pokrmů v páře, která se řadí jako jeden z nejšetrnějších způsobů přípravy pokrmů, během kterého se zachovává největší množství živin. Minerálních látek a vitamínů.

Během vaření jsou živiny lehce stravitelné a dochází k vyšší vstřebatelnosti surovin. Bohužel během vaření dochází k rozkladu některých vitamínů, jako je právě vitamín C, D, E, A nebo vitamíny skupiny B. Naopak k nejmenším ztrátám vitamínu C patří pečení. Obecně se doporučuje konzumovat zeleninu tepelně upravenou.

 

 

6 tipů, jak posílit naši imunitu!

1) Otužování. Díky pozvolnému a řízenému otužování si náš organismus zvykne na změny teplot. Vše je ale o tréninku, a je jasné, že se ze dne na den nezačnete koupat ve studené vodě, jakoby se nechumelilo. Začnete pomalu s krátkými intervaly zařazovat několikasekundové až minutové studené sprchy a uvidíte, jak se vám zlepší vaše obranyschopnost.

2) Svěží dech. Trošku ironie, ano. Nebojte se zařadit do svého jídelníčku více česneku. Česnek je známí přírodní antibiotikum. Bojuje se záněty, bakteriemi, posiluje imunitní systém a je skvělou prevencí před nachlazením.
Nikdo vás nenutí kousat stroužky česneku během oblíbeného filmu. Vyzkoušet můžete výbornou česnekovou pomazánku nebo česnekový olej do pokrmů.

3) Nebojte se odpočívat. Dnešní doba nabádá k tomu neustále někam spěchat, za něčím se hnát a mít celý TO DO list narvaný k prasknutí. Naučte se vydechnout a zvolnit. Dopřejte si pořádný spánek, naordinujte si volné odpoledne nebo víkend a načerpejte nové síly!

4) Starý známý – zázvor. Zázvor je typickou surovinou do chladného období, kdy si z něj připravujeme horký čaj spolu s citronem a medem. Zázvor stačí nastrouhat či nakrájet na menší kousky, zalít horkou vodou a nechat 10 minut louhovat. Na dochucení pak můžeme přidat med a citrón.

5) Houby Shiitaké. Čínská medicína doporučuje extrakt z houby Shiitaké, hlívy ústričné nebo Cordycepsu, která aktivuje oslabený imunitní systém a zvyšuje obranyschopnost.

6) Dbejte na zdravou a pestrou stravu. Zejména dbejte na omezení jednoduchých cukrů ve stravě, které negativně ovlivňují schopnost bílých krvinek pohlcovat škodlivé bakterie. Místo toho volte cereálie, sezónní a lokální ovoce a zeleninu. Mimo to zahrňte to své stravy probiotika. Tělu prospěšné živé bakterie mléčného kvašení jako jsou laktobacily, které nalezneme například v kefíru. Mají pozitivní vliv na naši střevní mikroflóru. Mají za úkol odstraňovat z trávicího traktu nežádoucí patogenní mikroorganismy a zvyšovat tak naši obranyschopnost.

 

Líbil se článek? Sdílejte ho s přáteli
Odběr novinek a akcí

Naše produkty jsou převážně zaměřeny na ženy, ale i muži si našli velkou oblibu v našich produktech díky špičkovému složení surovin, které dávají smysl a pomůžou Vám na vaší cestě k vysněné postavě. Našim cílem je, aby si každý z Vás našel čas a vlastní cestu ke svému osobnímu úspěchu.

   Telefon: +420 774 258 991

   E-mail: info@skinny.cz

                          

Produkty

Collagen

Spalovače

Aminokyseliny

Proteiny, které chutnají

Výhodná balení

Kompletní nabídka

 

(c) 2021 SKINNY.cz s.r.o., VŠECHNA PRÁVA VYHRAZENA